Polisin gittiğinden şikayetçi olan RD, “Vicdanının nasıl rahat ettiğini bilmiyorum. Yalnızca bu biçimde dolandırıldığım için biraz üzgünüm. Giden para olsun, kıymetli değil lakin o hayalinde insanı üzüyor. Yakalanmalarını istiyorum” dedi.
Geçen ay nişanlanan RD, toplumsal medyanın gördüğü, içerisinde ütü, kablosuz ve robot süpürge olan uygun fiyatlı çeyiz paketini satın almak için satıcı ile bağlantıya geçti. Uygun fiyata satmak isteyen satıcı ile RD, 28 bin liraya anlaştı. Bu kişi RD’ye bilinen bir e-ticaretin linkini ileterek ödemeyi buradan yapılması gerektiğini söyledi. RD ödeme etabında kişi ismi, soyadı, IBAN numarası ve sipariş numarası gerçek bir halde dolduruldu. Satıcı, kargoyu saat 16.00 sıralarında bırakacağını belirterek RD’den telefon numarasını istedi. Daha sonra e-ticarete devam eden WhatsApp çizgisi üzerinden erişimini sağlayan bir kişi, R.D’yi incelediğini, ödeme sırasında bir aksaklık yaşandığını ve paraya ulaşamadıklarını belirtti. RD’nin ikinci kere ödeme yapmaması durumunda bu kişinin, şayet çabucak ödeme yapmazsa, bir evvelki paranın da kendisine iade edilmeyip devlet hazinesine aktarılacağını söyledi. Bunun üzerine RD tekrar ödeme yaptı. Toplamda 56 bin lira ödeyen RD, bir mühlet sonra satıcı tarafından dolandırıldığından durdurulunca, polis süratli gidip şikayetçi oldu. RD öteki kişinin de dolandırılmaması için bu kişinin yakalanmasını istiyor.
İLK ETAPTA BİR NEBZE DE OLSA İNANÇ DUYMAMI SAĞLADI
Yaşadığımız dolandırıcılığı anlatan RD, “Geçtiğimiz ay nişanlandım ve toplumsal medya üzerinden birçok çeyiz eserinin ikinci el ya da sıfır olarak satışının yapıldığını gördüm ve bu yakın etrafımdan de tecrübe vardı. Ben de bir toplumsal medya imgelerinde ilan gördüm. Bu hesap aksesuar üzerine kurulmuş fakat kullanıcı, kelam konusu ilanda; yurt dışına çıkış için kendine ilişkin çeyizleri daha uygun fiyattan satacağını belirtiyordu. Sayfada birçok eser vardı, ben de birkaç eser için kendisine ilişkin. Yazdıktan sonra karşı tarafın bana birçok eserin elinde olmadığını söyledi. Bu da aslında bana inandırıcı geldi ve birinci etapta bir nebze de olsa inanç duymamı sağladı. Daha sonra ucuz fiyatıyla ilgili görüştük. Yaklaşık 30 bin lira kullanıyordu lakin satıcı daha evvel diğer birisiyle görüştüğünü ve 28 bin liraya ayrıldığını, bana da 28 bin liraya eserlerini desteklediğini söyledi. Ben de kendisine teşekkür ettim ve ödemenin nasıl yapıldığını sordum. Satıcı bana ‘Merhaba burada olursanız şayet, elinizden teslim ederim’ dedi. Ben de İstanbul’da ayrıldığımı söyledim. Satıcı, inançlı bir alışveriş için bilinen e-ticaret sitesi aracılığıyla ödemenin gerçekleşeceğini söyledi. Söylediğine nazaran şöyle olacak; ben site aracılığıyla ödemeyi yapacağım, kargo bana gelecekti. Ben iki gün içinde şayet onaylarsam para, site boyunca karşı nokta geçecekti. Onaylamazsanız ben de kargoyu iade edeceğim. Sonra ben araştırdım ve sahiden bu türlü bir alışveriş yolunun görüldüğünü öğrendim.” dedi.
ÖDEME İÇİN BANA BİR LİNK GÖNDERECEĞİNİ SÖYLEDİLER
Satıcının ödeme için kendisine bilinen bir e-ticaret yaptığını linklerini aktardığını söyleyen RD, diye konuştu.
SÜREKLİ BİR TELAŞ HALİNDEYDİLER
Bahsedilen e-ticaret sitesi tarafından arandığını söyleyen RD, “Beni arayan numaranın profil fotoğrafını, açıklamalarını ve öbür her şeyi saklamam e-ticaret sitesine aitti. Açıkça Whatsapp aramaları evvel kuşku uyandırsa da çok açıkça konuşmalarla sonradan beni ikna ettiler. Bir kusur olduğunu, sipariş numarasında yalnızca yazmam gerekirken birleştirme için yazdığım sonuçların bu ödemeyi algılamadığını söylediler. Ben de nasıl bu türlü bir şey olabileceğini sordum; bana ‘bu sistemsel bir aksaklık olabilir, kopyalayarak yanlış kopyalamış. Maalesef sistem üzerinden bu ödemeye erişemiyoruz ve bunun için kısıtlı bir vakit oluyor. Kısıtlı vakit aşılınca bu para devlet hazinesine gidiyorum. Daha sonra bu parayı almak için sizin için zorlaşıyor, bilginiz olsun’ dediler. Çok sabırsız konuşuyorlardı, daima bir telaş halindeydiler. Başımı da bu halde karıştırdılar ve beni de bir paniğe sürüklediler. Sonra bana tekrardan bir ödeme yapmama hali bu ödemeyi yaparken yalnızca harflerle değil yazmam hali bu ödemeyi yapıldıktan sonra öteki fiyatların bana iade edildiğini söylediler. Aklın silinmesi yaşanır derler ya ben de o denli bir an değerleri” dedi.
DOLANDIRILDIĞIMI ANLADIM
Tekrar ödeme yapıyor diyen RD “Daha sonra yalnızca süreçlerden tekrardan o fiyat ölçüsüne gönderildim. Daha sonra beni tekrardan aradılar. Sistemlerinde benim IBAN numaramın kayıtlı olmadığını yahut iade yapamadıklarını söylediler. Bana tekrar 28 bin lira ödemem dağılımını atarken kendi IBAN’ımı da eklemem önerdiler. Ben de bunun devam etmeyeceğini, ‘tamam’ deyip telefonunu kapattım. E-ticaret satışları kendi müşteri hizmetlerini başlatır. Bunlarda bu türlü bir sistem var lakin IBAN, havale ya da EFT üzerinden ilerlediğini, alışverişin olağan bir e-ticaret sitesinde yapıldığı üzere dediler. Orada dolandırıldığımı. Toplamda 56 bin lira ödemiş oldum. Tekrardan toplumsal medyadaki satıcı ile görüştüm, bu durumu açıklayacak bir bildiri attı. bilgisayarda gerçek olup olmayacağını sordu. Zira samimi bir diyalog kurmuştuk, kendisi de bir bayan fotoğrafıyla profil açmıştı. Saklandığım bildiriye karşılık yalnızca ‘affet’ yazıldı ve beni engelledi. Akabinde beni arayan numaraya ulaştım. İki numaradan aramışlardı, iki numarayı da birebir kişi açmıştı. Kendilerine dolandırıldığımı anladığımı ve en yakın karakola gidip şikayette bulunacağımı, avukatıma da haber olup olmadığını söyledim. Telefonun hızıma kapanmaları ve sonrasında iki numara da beni engelledi” diye konuştu.
‘YAKALANMALARINI İSTİYORUM’
Karakola gidip şikayetçi olduğunu söyleyen RD, dedi.